Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A helyes légzéstechnika

2009.01.11

A civilizált életmódot folytató,kevés fizikai munkát végző emberek többsége felületesen lélegzik,anélkül,hogy igénybe venné a rekeszizmát és a tüdő kapacitását.A rohanó életmód ,a növekvő elvárások hatására a légzés ellaposodott, többnyire csupán gyenge pihegést jelent.Miután a légcsere a szervezet fontos funkciója és befolyással van a szervezet működésére fontos megvizsgálni,hogy milyen kihatásai vannak az egészséges életvi-telre.                                                                                                                        Ha mélyet lélegzünk használjuk a rekeszizmot,így oxigén jut a tüdő minden részébe és az nyomást gyakorol a hasi szervekre.Ez hozzájárul a jó emésztéshez,a fokozott oxigén ellátottság kedvezően befolyásolja a vér összetételét és a keringést,erősödik a szívizom és a tüdő.Kifeszülnek és működésbe lépnek a mellkasi légző izmok,kedvezőbb lesz a mellkas alakja,nagysága és javul a testtartás.                                                                                                                           Kiegyensúlyozottabb lesz a vér összetétele,így a zsírtartalma,ami hosszú távon csökkenti a szívinfarktus ,a szélütés és az agyi érkatasztrófa előfordulását.Kedvezően befolyásolja a mély egész- séges légzés a a máj ,a lép és a hasnyálmirígy működését,javítja a bél perisztaltikát.A hasnyálmirígy jobb minősége javítja az enzimek termelését, kiegyensúlyozottabb lesz a vércukorszint,csökken a késői cukorbetegség kialakulási veszélye az egynletesebb inzulin termelés folytán.                                                                                              A tüdő az egyik legnagyobb méregtelenítő szerv.Az élelmiszerek- ben a levegőben,a vízben lévő veszélyes ,rákkeltő anyag ha felhal-mozódik a szervezetben visszafordíthatatlan folyamatokat indíthat el. A rendszeres tesmozgással,sok rostot tartalmazó táplálék fogyasztásával,a "gyökfogók",antioxidánsok felvételével megaka-dályozható a toxikus anyagok felszívódása,károsító hatásuk kiala-kulása,a rákkeltő hatásuk kifejlődése.                                                       A fiziológiailag helyes légzés hatással van a tudati folyamatokra is,nyugtatja az idegrendszert ,javul a vérnyomás és az agy oxigén-ellátottság.Kilégzéskor eltávozik a sejtekből a széndioxid,ami a savtalanítás egyik formája.

A helyes légzés feltételei

A szabad légutak

Az asztma,a különböző allergiák,a megfázás,az orrsövényferdülés nehezíti a légzést és rákényszeríthet a helytelen légzésforma elmélyítésére.

A helyes légzéstechnika

Lélegezzünk az orrunkon keresztül.A hideg levegő ilyenkor felmelegszik,az orrjáratok belső falát borító csillószőrök megtisztít- ják és a melléküregek nedvesítik .

A légzés formái

1.Felső légzés:így lélegzik az európai nők 90 %-a.Ennél a légzés-módnál a bordákat a vállat és a kulcscsontot emelik meg,így csupán a tüdő fölső részét használják.Ez a legfelszínesebb légzésmód a levegő csak minimális mértékben jut be a tüdőbe.A tüdő nagy része kihasználatlan marad.                                                       2.Középlégzés:így lélegzik a legtöbb ember,ha nem végez ülőmun-kát.Ebben az esetben már egy kis hasi légzés is észlelhető és a tüdő fölső része helyett a középső telik meg levegővel.                        3.Hasi légzés (rekeszizom-légzés).Így lélegzik a kedvező testalkatú ,egészséges foglalkozást űző európai ember és a sportolók.                                                                                                                       Arekeszizom erős elválasztóizom a hasüreg és a mellkasi szervek között.Nyugalmi állapotban a mellkas felé ,felfelé domborodik, működés közben egyre jobban lelapul,leszorítja a hasi szerveket,s ezáltal kidomborítja a hasat.                                                                           A tökéletes légzés az lenne,ha a tüdő minden részébe levegő jutna így a szervezet elegendő oxigénhez jutna.Ezt a légzési formát a jógalégzés egyesíti magában.

A teljes jógalégzés:légzés lassabban,mélyebben,ellazultabban.

1.fázis:a hasfalat a rekeszizom működésével lassan előretolják,ki -düllesztik anélkül,hogy tudatosan lélegzetet próbálnának venni. Meglepően azt tapasztalják,hogy pusztán a has kidomborításával levegő áramlik a tüdő alsó részébe.A gyakorlat elsajátításakor célszerű a két tenyeret a hasra tenni,így ellenőrizve az izmok mozgását.                                                                                                          2.Fázis:az alsó bordákat és a mellkas kőzépső részét fokozatosan tágítják fokozatosan felvíve a levegőt az alsó részből.Ez a fázis a középlégzésnek felel meg.                                                                            3.fázis:a mellkas teljes kidomborításával annyi levegőt szívnak be amennyi a mellüregben elfér.Ilyenkor a hasat teljese be kell húzni,hogy a tüdőlebenyek fönnt is teljesen megteljenek levegővel.Az utolsó ütem tehát egy tökéletesen végrehajtott fölső légzés.                                                                                                                4.fázis:Az orron át lassan kifujják a levegőt,olymódon ,hogy ugyan-olyan sorrendben távozzon mint ahogy beszívták.Először behúzzák a hasfalat,utánna összeszorítják az alsó bordákat,végül leeresztik a kulcscsontot és a vállat.Kilégzéskor a hasfalat és a bordaizmot annyira össze kell szorítani,hogy minden levegőt kipréseljenek.

Ha elsajátították a helyes légzést az előnyösen befolyásolja a testük fizikai és mentális folyamatait,harmonizálja a működését,kiegyensúlyozza a belső lényét.Ez nagy hatással van az élet minőségére és időtartamára és utat nyit a lelki fejlődésnek.

A légzés fontos feltétele a tiszta levegő.A városi bűzös, benzingőzös  levegőből ne szívjon mélyeket.Kirándulás,túrázás, parkokban folyó kocogás,vagy séta teremt jó alkalmat a hipoxiás állapot megszüntetéséhez.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.