Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A pihenés,relaxáció jelentősége

2009.01.09

A természetes életmódtól elszakadt,urbanizálódott populáció körében egyre gyakoribb jelenség az alvászavar.Az alvás a testilelki regenerálódás,az életenergia,a vitalitás fenntartásának fontos eszköze.Az alvás elősegíti a testi és szellemi energiák helyreállítását,az álom pedig a napi élmények feldolgozását.                                    Hiánya megbosszulja magát.Számos betegség kiinduló  pontja a kimerült,lezsarolt szervezet,így a hajhulláshoz, korpásodáshoz is hozzájárulhat.A fáradtság csökkenti a nappali teljesítményt,ami vissza hat az alvásra.Az alvás utáni vágy olyan belső kényszert , belső feszültséget generál,ami fokozottan gátolja az elalvást.Így egy olyan ördögi kör ,circulus viciosus alakul ki ami betegségtudat hoz,pszichés megbetegedéshez vezethet.

Mi okozhat alvászavart?

  • Mozgásszegény életmód
  • Distresszes állapot,jelentős túlhajszoltság,nagy gondok
  • Munkahelyi,magánéleti konfliktusok
  • Önértékelési problémák,pszichés zavarok,depresszió,pánik- betegség
  • Kövérség,elhízás
  • Szív-és keringési panaszok
  • Légúti megbetegedések,asztma,TBC,horkolás,köhögés,láz
  • Fulladás,allergia,orrsövény- ferdülés,orrdugulás,bőrviszketés
  • Emésztési rendellenességek,puffadás (meteorizmus),hasi görcs,székrekedés,gyomor-,nyelőcső égés,,máj -és epepana- szok
  • Hormonzavarok,pajzsmirígy túl-és alulműködés,klimaktérium
  • Izületi-és gerinc problémák,végtagfájdalmak
  • Fül-orr-,gégészeti panaszok,szeptum szűkület,légzési nehézségek,orr-és melléküreggyulladás
  • Urológiai panaszok,prosztata megnagyobbodás-,gyulladás,hólyaghurut,vesebántalmak
  • Gyógyszer mellékhatás.

Részletes kivizsgálás deríthet fényt az alvászavar okára.A szedatívumok és altatók szedése nem jelent megoldást,azonkívül ezeknek mellékhatásai is vannak és függőséget okozhatnak.Az altatószerekhez a szervezet két hét alatt hozzászokik és az alvásprobléma ujra kezdődik.Az alvászavarok nagy része életmód-változtatással orvosolható.

Mit tudunk tenni a pihentető alvásért?

  1. Figyelni kell a szervezet jelzéseit.Ha fáradt feküdjön le korábban,ne sajnálja ha lemarad egy-egy TV programról valószínű nem sokat veszít! Optimálisnak a napi 8 órai alvás tekinthető.Már két órai alváshiány jelentősen csökkenti a teljesítményt,álmossághoz vezet.
  2. Törekedni kell a rendszeres életrendre,a lefekvés és felkelés időpontját illetően.Mindenkinek van egy belső biológiai órája.A bioritmus áthangolható,de nem érdemes ok nélkül módosítani. Feküdjön le időben,mindég éjfél előtt.Ha nem képes azonnal elaludni ne bosszankodjon,mert fekvéskor is pihen.Ha rendszeresen és eleget pihen,lassabban öregszik, fitt marad és tovább él.
  3. Sportoljon rendszeresen.A normális aktivitás kellemesen ki fárasztja a szervezetet,kellemes pihentető álmot biztosít.Lefek vés előtt közvetlenül azonban ne sportoljon,mert ellenkező hatást vált ki.
  4. Oszlassa el félelmeit,szabaduljon meg szorongásitól.Tapasz-talatok szerint a félelmek 99%-a nem követezik be.
  5. Kellemes 21 fok hőmérsékletű szobában ,kedvező fevőhelyen nyugodt körülmények között ,tiszta levegőjű szobában pihen jen.
  6. Végezzen lazító,relaxációs gyakorlatokat,vegyen nyugtató fürdőt.
  7. Készüljön fel a következő napra.Készítse elő másnapi öltözékét,munkához szükséges kellékeit,hogy ne kezdődjön stresszel a napja.Ébredjen könnyen és időben.
  8. Hallgasson kellemes ,nyugtató zenét.
  9. Elalvás előtt olvasson pozitív gondolatokat egy Önnek tetsző könyvből.
  10. Lefekvés után egyenletesen és mélyeket lélegezzen.Akár számolhatja is a légvételét.Ha erre koncentrál ellazulnak az izmai és a félelmet,aggódást generáló gondolatokat képes lesz kiiktatni.
  11. Ha szükséges igyon nyugtató teákat.Jól bevált teakeverék állítható össze a hársvirág,komló,macskagyökér,citromfű ,  levendula,golgotavirág komponensekből.
  12. Kerülje az izgató,élénkítő,ajzó szereket és italokat (cóla,tea ,  kávé).Az alkohol segíthet az elalvásban,de nyugtalanná teszi az éjszakát.
  13. Este korán,keveset és könnyű ételt fogyasszon.
  14. Ne feküdjön le hideg lábbal,aludni,mert amíg át nem meleg -szik nem tud ellazulni.Ha fázik a lába,vegyen jó forró lábfür- dőt,húzzon rá meleg pamutzoknit,vagy tegyen a lábához meleg vizes tömlőt.
  15. Ha teheti aludjon délután is.A délutáni sziesztát követően frissebb,fittebb,kreatívabb lesz a nap további részében.A délutáni alvás stresszcsökkentő hatása következtében elősegíti az éjszakai pihenését.